Van werkplezier naar werkgeluk. Win de workshop!

Van werkplezier naar werkgeluk.

Met onze Workmassages en workshops is het de bedoeling dat mensen er van ontspannen, nuttige tips opdoen en dat we bijdragen aan het werkplezier. Dat horen we gelukkig ook regelmatig terug van onze klanten. Maar werkgeluk, is dat haalbaar? En hoe veranker je dat dan?

Niemand kan een ander mens gelukkig maken. Je kunt wel waar mogelijk faciliteren om dit te vergemakkelijken. Ieder mens kan zichzelf afvragen waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt. Hoe realiseer je dat vervolgens op je werk? Er zijn wel degelijk aspecten waar je invloed op hebt. Neem de samenwerking met je collega’s. Bijna iedereen heeft dat in hun top 3 staan van werkgeluk. Een prettige werksfeer maakt dat je meer ontspannen je werk kunt doen, hulp of advies kunt vragen als dat nodig is, eens een foutje mag maken en nog belangrijker: dat er gelachen wordt. Helaas is dit niet altijd het geval. Het kan ook zo zijn dat er eerst andere problemen opgelost moeten worden voordat we überhaupt over werkgeluk kunnen praten. Wat zit er in de weg?

In deze editie vind je de 3 belangrijkste factoren die bepalen hoe gelukkig je bent in je werk. Lees verder en kijk wat jij kunt bijdragen aan werkgeluk. Misschien win je de workshop Werkgeluk wel?

Werkplezier is mooi, Werkgeluk is geweldig.
Is het gek om voor het hoogst haalbare te gaan? Ik denk van niet. Hoog inzetten en kijken hoe ver we kunnen komen geeft richting aan je intenties en acties.

Werkgeluk betekent trouwens niet dat je altijd gelukkig zou moeten zijn. Dat is toch niet realistisch? Je staat elke dag anders op en soms heb je minder zin of energie dan anders. Er kunnen thuis omstandigheden zijn waar je je zorgen over maakt of wellicht heb je even geen zin in routineklusjes die er ook bij horen.

Veel mensen zijn ongelukkig omdat ze DENKEN dat ze altijd gelukkig moeten zijn, echt! Dat is een verwachtingspatroon waarbij teleurstelling om de hoek loert. Reclames en sociale media dragen ook bij aan het verkondigen van deze illusie. Dan denk je al gauw dat er iets met je aan de hand is als je niet elke dag huppelend over straat gaat.

Emodiversiteit
In de opleiding tot Werkgelukdeskundige hebben we het gehad over emodiversiteit. Mag je je voelen zoals je je voelt? Van jezelf, van anderen? Als je moe bent, teleurgesteld of boos wordt dat vaak afgekeurd of gezien als niet productief. Andere gevoelens als blijdschap en optimisme worden gezien als welkome gevoelens en constructief. Daar wil ik even bij stil staan want een gevoel geeft alleen een signaal af. Jij bepaalt of je er iets mee doet en zo ja hoe? Boosheid kan erg op zijn plaats zijn als bepaalde procedures niet eerlijk gaan in jouw ogen. Het kan je aanzetten om hierover in gesprek te gaan. Doe je dat niet dan stapelt de boosheid zich op en dan kan het contra productief gaan werken omdat het je zo hoog zit dat er geen ruimte meer is om te luisteren of aan oplossingen te werken. Pak dan eerst even een boksbal:-). Wanneer er ruimte is binnen een organisatie om serieus naar behoeften en mogelijkheden te kijken zullen er meer creatieve oplossingen komen en kunnen mensen beter floreren in hun werk omdat ze meer invloed ervaren.
Dus: accepteren wat er is scheelt een heel gevecht. Wanneer je iemand anders of jezelf kunt laten zijn zoals het nu is dan kan het gevoel vanzelf veranderen. De eigenaar van dit gevoel kan hierover communiceren. Wanneer je je gehoord en gezien voelt is vaak de druk eraf en kun je aan de volgende fase beginnen. Gevoel hoeft ook niet altijd de leidraad te zijn maar telt mee in je hele beleving van welbevinden als mens.

Bedrijfscultuur
Naast de doelstellingen is de bedrijfscultuur vrij bepalend voor wat er wel en niet wordt beloond binnen een organisatie. Dit heeft te maken met waardes, woordgebruik, weinig/veel dialoog, omgangsvormen, kledingvoorschriften, jezelf mogen zijn, fouten mogen maken, de werkruimte, de werksfeer en de waarde die we hechten aan gelukkige medewerkers. Met name dat laatste is de laatste tijd erg toegenomen, gelukkig.

Wat levert werkgeluk op?
In veel bedrijven is men gericht op klanttevredenheid. Uit onderzoek blijkt dat ondernemingen die zich ook richten op gelukkige medewerkers automatisch gelukkigere klanten krijgen want het werkt besmettelijk. “Mensen die gelukkig zijn in hun werk zijn bovendien gezonder, creatiever, werken beter samen en hebben minder last van stress dan hun minder gelukkig collega’s. Gelukkig werken draagt bij aan een hogere arbeidsproductiviteit en een grotere klanttevredenheid – met betere (bedrijfs)resultaten als gevolg.” Aldus Gea Peper van het HappinessBureau.
Het werkt echter niet andersom. Wanneer een organisatie de bedrijfsresultaten wil verhogen door wat leuke speeltjes te introduceren zonder daadwerkelijk interesse in de ervaring en behoeften van haar mensen te hebben wordt het een trucje.  Een top-down instrument dat niet gaat landen in de organisatie of zelfs met argwaan wordt bekeken: “Wat moeten we nu weer?”

De 3 factoren die belangrijk zijn voor werkgeluk.
Geluksfactor 1. Zingeving: Kun je je vinden in de waarden en werkwijze van de organisatie? Is het duidelijk welke bijdrage jij aan het geheel levert en geeft dit betekenis voor je?

Geluksfactor 2. Voldoening: Kun je de resultaten behalen die je wilt, heb je invloed op je manier van werken, kun je je ontwikkelen en voel je je gewaardeerd?

Geluksfactor 3. Plezier en verbinding: Heb je goed contact met collega;s, voel je je gesteund, wordt er gelachen en hoe gaan jullie om met problemen?

Het HappinessBureau heeft het P3F model ontwikkelt voor medewerkers waarmee je je eigen werkgeluk op deze 3 onderdelen kunt meten. Wil je dit ook? Maak dan kans op het winnen van de workshop Werkgeluk voor jouw team!

Onze nieuwe workshop is geboren en heet Werkgeluk!

Gezien de ontwikkelingen in de markt weten we nu dat Werkgeluk een belangrijke factor is om mensen te motiveren, te boeien en te binden. Wat iemand ervaart als werkgeluk kan verschillend zijn. Daarom ga je eerst onderzoeken waar jij gelukkig van wordt en wat je energie geeft. Ook de energievreters gaan we in kaart brengen en bekijken we hoe de balans is. Na de workshop heb je een beter beeld van wat werkgeluk voor je betekent, hoe je er nu voor staat en welke eerste stap jij of je team kunt zetten om het werkgeluk te bevorderen.

Omdat de workshop net nieuw is geven we deze 2x gratis weg. In ruil zouden we graag een paar foto’s willen maken die we kunnen gebruiken voor onze communicatie en hopelijk een positieve referentie:-).

Wie gaat met ons deze deal aan? Het is een unieke kans om meer inhoud te geven aan dit onderwerp op een manier die bij jou en de organisatie past.

De workshop duurt 2 uur, wordt in company gegeven en er kunnen max. 12 mensen aan deelnemen.
Normale prijs: € 295,- excl. btw en reiskosten.
Nu: de eerste 2 workshops gratis!

Vertel onder aan deze blog waarom je graag de workshop Werkgeluk wil winnen. De winnaar krijgt binnen een maand bericht en wellicht kunnen we de eerste workshop nog dit jaar geven, dat zou geweldig zijn! Ik word er gelukkig van en ik hoop jij straks ook:-).