Waarom bedrijven die inzetten op werkgeluk floreren.

Wat  is werkgeluk?

Zingeving is een eerste levensbehoefte. Wanneer medewerkers vervulling en voldoening ervaren in hun werk draagt dit enorm bij aan hun vitaliteit. Met als gevolg dat de motivatie toeneemt, de werksfeer verbetert, de productiviteit stijgt en het bedrijf kan profiteren van de creatieve inbreng van eigen mensen. Bedrijven die werkgeluk op de agenda hebben staan trekken bovendien makkelijker medewerkers aan.

De 4 pijlers van werkgeluk zijn:

  • zingeving
  • betrokkenheid
  • veerkracht
  • vriendelijkheid

De 4 pijlers van Werkgeluk volgens Ben Tiggelaar lees je hier.

Steeds meer mensen willen zich graag binnen het werk blijven ontwikkelen en liefst ook bijdragen aan een betere wereld.

Je ziet dat bedrijven en zelfs multinationals zich bezig houden welke bijdrage ze aan de maatschappij kunnen leveren. Zijn ze deel van een probleem (plastic afval, Co2 uitstoot, ontbossing) of dragen ze bij aan de oplossing van een probleem? Duurzaam ondernemen in het bedrijfsleven begint zijn vruchten af te werpen. Zo heeft Heineken het transport van van bierflesjes over water al verduurzaamd. Verpakkingsmateriaal verduurzaamt en consumenten zijn kritischer geworden over de arbeidsomstandigheden bij kledingfabrikanten. Waar komt ons eten vandaan en hoe (bio)logisch wordt er gewerkt? Misschien werk je bij een bedrijf dat een goed doel sponsort of waar medewerkers worden gefaciliteerd tijdens een sponsorloop. Er zijn vrijwilligersdagen waarbij personeel een dagje mee helpt in een verzorgingshuis of met een actie geld ophaalt voor de opvang van kansarme kinderen in Brazilië. Allemaal manieren die bijdragen aan een beter leefklimaat. Er ontstaan verbindingen tussen medewerkers onderling, de directie én de omgeving.

Een sociaal gezicht kan ook misleidend zijn om de aandacht van minder fraaie zaken af te leiden. Het is zaak om kritisch te blijven of de goede intenties echt in het dna van het bedrijf zitten of dat het een eenmalige pr-stunt is. Doet de directie mee en geeft die het goede voorbeeld? Heeft het personeel inspraak in de acties en is het onderdeel van de agenda geworden?

De purpose-economie is meer dan alleen winst maken. Ook werkgeluk en dienstbaarheid aan de omgeving tellen mee. Het is een verbinding met medewerkers en de maatschappij die een win-win situatie oplevert. Ethisch en economisch ondernemen gaat prima samen en is nog rendabel ook.
Er is een duurzaamheidsplatform waar kennis en ervaring wordt gedeeld. Ook diverse onderzoeken van TNO zijn daar toegankelijk.

Gea Peper van het HappinessBureau tijdens het Happy People Better Business event #HPBB2019

Wie bekend is met de Vitaliteitspiramide weet dat het element Zingeving het meest bijdraagt aan je gezondheid en welbevinden. Wanneer je het gevoel hebt dat je zinvol bezig bent en je dingen doet die je leuk vindt dan krijg je daar energie van. De energie die jou tot celniveau vitaliseert. Dit is een ander soort geluk dan nieuwe schoenen kopen of een verre vakantie. Dat is tijdelijk geluk. Dit intrinsieke geluk geeft je voldoening op langere termijn en heeft een positieve uitstraling naar alles om je heen.

Het is goed om je af en toe af te vragen of je nog op koers ligt. Waar word je blij van? Wat zijn belangrijke waarden in je leven zoals bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling, vrijheid, samenwerking, waardering en creativiteit. Is er voldoende tijd voor jou en wat je belangrijk vind in je (werk)leven? Als dat niet het geval is loop je langzaam of snel leeg. Ik wil het ook graag een keer met je hebben over hoe je dan in contact komt met wat jou zin geeft. Dat is voor iedereen weer anders. We doen dat in workshops en vaak ervaren deelnemers als snel welke elementen aan hun zingeving bijdraagt.

De samenleving verandert en daarmee ons werkleven. Bedrijven, medewerkers, universiteiten en dienstverleners zijn bezig hier samen oplossingen voor te vinden. De opgedane ervaringen wat wel en niet werkt wordt met elkaar gedeeld en de bevlogenheid binnen het Nationaal Platform voor Duurzame Inzetbaarheid is groot.

Trends waar we mee te maken hebben zijn bijvoorbeeld:
– we moeten langer doorwerken
– door de 24-uur economie staan we altijd “aan”
– de werkdruk neemt in sommige branches toe
– ons werk wordt anders door digitalisering en automatisering
– we gaan flexwerken en wat doen we met onze werk-privé balans?
– door globalisering en wisseldiensten werken we soms op onregelmatige tijden
– het is moeilijk om goed personeel te vinden en te houden

Hoe kan een bedrijf of organisatie zich ontwikkelen en tevens de medewerkers vitaal en gemotiveerd houden? Aangepaste regelingen, de juiste mindset, het faciliteren van benodigde acties en het inventariseren van behoeften zijn hierin belangrijk. Daarnaast moet er nog wel winst gemaakt worden natuurlijk. Een interessante tijd voor organisaties en medewerkers om in te groeien. De kennis en ervaring van een Bedrijfsadviseur Vitaliteit kan hierbij helpen. De dienstverlening van WorkMassage wordt hier in de toekomst mee uitgebreid.

Met onze stoelmassages helpen we het werkplezier te vergroten op de werkvloer. Onze workshops zijn gericht op het optimaliseren van je leefstijl en het reduceren van stress. In de toekomst komt daar Vitaliteitsadvies bij.

Wil je graag met ons sparren over jullie vitaliteitsbeleid? Bel ons op 20 – 612 32 85 of mail naar melanie@workmassage.nl.
Tot ziens!

Dit is een slogan van het HappinessBureau. Check hun website voor meer info en inspiratie:-).