Page content

article content

Als dienstverlener ben je alert op je eigen energie.

Ben jij een dienstverlener?

Een dienstverlener werkt graag met of voor andere mensen. Wat me opvalt bij mensen die voor een dienstverlenend beroep kiezen is dat ze van mensen houden. Dat is prachtig. Mensen die andere mensen verder helpen op wat voor manier dan ook. Dat geeft voldoening. Dat geeft mij als massagetherapeut ook voldoening.

Vaardigheid

Wat mensen met een dienstverlenend karakter of beroep in meer of mindere mate gemeen hebben is gericht zijn op de ander. Heb jij dat ook dat je snel aanvoelt in welke stemming iemand is, wat er nodig is om iemand op z’n gemak te stellen en hoe je iemand zou behandelen? Je bent van nature empathisch ingesteld en kunt goed luisteren. Je voelsprieten staan aan.

Energie

Iedereen beschikt over een energetisch lichaam. Sommige mensen spreken van een aura, anderen over charisma of uitstraling. Het is de energie die om je heen hangt. Je maakt onbewust kennis met elkaar al voordat je een woord gewisseld hebt. Vertrouw je iemand, vind je iemand aardig, wil je je liefst uit de voeten maken? Je hebt direct een gevoel bij iemand, herken je dat?

Wetende dat we allemaal een energetisch lichaam hebben dat als visitekaartje om ons heen hangt pikken we dus informatie van elkaar op. Over onze gemoedstoestand, onze intenties en behoeften. Dit kan resulteren in een prettig gesprek, een gevoel van vriendschap of veiligheid, creativiteit, samenwerking en nog meer energie. Zo heb je een versterkende werking op elkaar.

Het kan je ook energie kosten. Heb je ook wel eens gehad na bezoek van een klant, collega, familielid of onbekende dat je opeens teveel energie bent kwijt geraakt? Of dat je emoties of klachten van een ander oppikt?
Dit is precies de valkuil waarvan een dienstverlener zich bewust van moet zijn. Wetende dat we elkaar continu beïnvloeden doet iets met ons energie niveau.

Valkuil

Leeg lopen is eigenlijk leeg geven. Je geeft vrijwillig bewust of onbewust je energie aan een ander. Wanneer je dat niet wilt kan dit niet gebeuren. Mensen die gezond zijn en positief ingesteld hebben over het algemeen meer energie dan mensen die ziek of neerslachtig zijn. Dit kan een tijdelijke toestand zijn. Je kunt besluiten iemand te helpen die even een zetje nodig heeft en dan weer op eigen benen verder wandelt. Wanneer iemand een appèl op je doet om iets van hem of haar te ‘dragen’ en jij neemt dit aan dan kost het je energie. Je geeft je eigen energie weg. Bijvoorbeeld omdat je je schuldig of verantwoordelijk voelt of omdat je een overtuiging hebt dat je pas geaccepteerd wordt of liefde en aandacht verdient door eerst (veel) te geven. Er bestaan diverse overtuigingen die je kunt hebben waarom je je energie weggeeft. Als dit meer is dan je ontvangt kan het schadelijk worden voor je eigen gezondheid. Dit kun je leren beheren.

Workshop Energie Management voor de dienstverlener.

Deze 1-daagse workshop is speciaal voor mensen met een dienstverlenend beroep. Zoals verplegers, leraren, behandelaars, helpdeskmedewerkers of hr-managersWerken met mensen is bijzonder inspirerend en dankbaar maar heeft ook een valkuil.

Mensen met een dienstverlenende instelling hebben een getraind gevoel om waar te nemen wat een ander nodig heeft. Dat komt goed uit om de dienstverlening daarop af te stemmen. Aan de telefoon, tijdens een klantengesprek, voor de klas, in een ziekenhuis of bij het organiseren van een evenement. Oh ja, en bij het geven van massages:-).

Heb je dat ook wel eens dat je tijdens je werk in contact met anderen soms veel energie krijgt maar ook kunt leeglopen? Dat je niet goed in de gaten hebt wanneer dat gebeurt en hoe dat kan? Tijdens het contact tussen mensen wordt er veel meer dan alleen verbale informatie uitgewisseld. Je pikt onderliggende boodschappen, gevoelens en gemoedstoestanden van elkaar op. Dat heeft ook invloed op jouw energie niveau.

Meer inzicht in energiestromen is een must voor dienstverleners. Graag help ik je om bewuster te worden van wat er tijdens een uitwisseling kan gebeuren. Welk effect het op je heeft en of dat gewenst is. Je leert technieken om je eigen energie niveau te behouden en je energie te delen zonder dat deze verminderd. Zo kun je je werk blijven doen met een gezonde energie balans en meer plezier.

In de workshop is alle ruimte voor persoonlijke feedback, vragen en voorbeelden

Duur: 1 dag, incompany

Prijs: € 995,- excl. btw

Deelnemers: max. 10

dienstverlener     Voor boekingen of meer info klik hier

 

Comment Section

0 reacties op “Als dienstverlener ben je alert op je eigen energie.

Plaats een reactie


*