Page content

article content

3 Tips om in balans te blijven

Leven in verschillende ritmes is een voorwaarde om in balans te blijven.

Ben jij ook zo toe aan rust? Hard werken in piekperiodes kan verslavend zijn. Deadlines halen, samenwerken, uit je comfortzone gehaald worden en nieuwe dingen leren. Super leuk en je groeit ervan. Je hebt niet voor niets adrenaline in je lijf en dat wil je voelen ook! Niks mis mee.

Meer en sneller
Onze economie is ingesteld op steeds meer en sneller. Ben je blij dat de ene deadline net gehaald hebt denkt de klant of je baas dat het tempo altijd zo rap kan. Alsof het de dagelijkse norm is geworden. De werkpiek wordt daardoor steeds langer tot de lat zo hoog ligt dat het niet realistisch en gezond meer is. Door deze aanhoudende werkdruk krijgen steeds meer enthousiaste medewerkers een burn-out: beroepsziekte nummer 1.

14 procent van de werknemers meldt jaarlijks burn-outklachten. Zo’n 5 procent van de beroepsbevolking komt als gevolg daarvan langdurig thuis te zitten. Een fikse burn-out leidt gemiddeld tot 242 dagen verzuim. De jaarlijkse verzuimkosten gerelateerd aan een burn-out worden begroot op 1,8 miljard euro.

 Ben Tiggelaar in NRC

Het tijdelijke karakter van Adrenaline
Om tijdens een piekperiode goed te kunnen presteren is onder andere adrenaline nodig. Je lichaam maakt dit hormoon aan wanneer je in een stress situatie zit. Wanneer de adrenaline door je lichaam giert ben je alert, voel je minder snel pijn en voelt het of je de wereld aan kunt. Je bent super gefocust en alert. Dit kan een verslavende werking hebben. Wanneer maanden of jaren aanhoudt werkt dit bewezen contra productief.
Bijnieren raken uitgeput, je bloeddruk stijgt, spieren raken overbelast, weerstand verlaagt en vaak treden slaapproblemen op. Tijd voor een switch!

De noodzaak van terugschakelen
Wat we wel eens vergeten is om terug te schakelen naar een “ontspannen” stand. Terugschakelen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Fysiek mis je de kick van adrenaline. Je voelt je misschien ongemakkelijk of schuldig als je minder productief besluit te zijn. Je lichaam moet ook even wennen aan de ‘veilige’ stand van ontspanning. Tot rust komen heeft even tijd nodig. Het is een logisch vervolg op drukte en een must om in balans te blijven. Hopelijk heb je iets aan deze tips bij het terugschakelen.

TIP 1. Waardering
Het begint bij een herwaardering van het fenomeen ontspanning. Zolang je denkt dat ontspanning tijd verdoen is sla je de plank mis. Elke sporter weet dat rustmomenten nodig zijn om te kunnen pieken op belangrijke momenten. Zo is het in ons dagelijks leven ook.

TIP 2. Creëer gaten in je agenda
Kijk naar je agenda en bedenkt welke zaken je tot prioriteit  maakt en welke kunnen wachten. Wellicht kun je werk anders plannen of dingen uitbesteden zodat je minderafspraken op een dag hebt. Zo hoef je niet te haasten en kun je ook eens gewoon gaan lunchen in plaats van achter je bureau eten.

TIP 3. Plan ontspanning in
Het helpt om ontspanning bewust in te plannen omdat je het anders vergeet. Fysiek herstellen door bijvoorbeeld voldoende slaap en meer beweging. Mentaal door even geen druk te voelen van een deadline en juist iets te doen waarbij je ontspant en de tijd vergeet. Emotioneel opladen door tijd te maken voor je partner, vrienden en familie.  Aandacht te hebben voor elkaar. Voelen dat je erbij hoort en gesteund wordt. Pak je agenda en plan het direct in.

WorkMassage is gespecialiseerd in ontspanning en plezier op de werkvloer.  Hoe fijn is het dat je een kwartier of twintig minuten in je agenda hebt staan voor ontspanning en opladen? Tijdens onze massage herstel je op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Wil je meer weten over onze bedrijfsmassages?

WorkMassage - bedrijfsmassage  Vraag gerust een vrijblijvend gesprek aan

 

WorkMassage Winactie(H)eerlijke chocolade

We hebben dit jaar gekozen om een reep van Tony Chocolony weg te geven aan relaties.

Wil jij een reep winnen? 
Je helpt enorm onze vindbaarheid te vergroten als je een reactie wil geven op dit blogbericht, een artikel uit de rubriek Bedrijfsmassage of een landingspagina bij Werkgebieden. Deze vind je allemaal onderaan op onze homepage.
Het kan een aanvulling op de inhoud zijn, jouw mening of beleving bij een onderwerp, een leuke anekdote of wat je ook maar kwijt wilt. Alles kan!

Reageer snel, de eerste 30 mensen worden beloond met een (h)eerlijke chocoladereep. Doe het nu gelijk.

Steun het goede doel én onze vindbaarheid-> laat een reactie achter op dit artikel

Comment Section

10 reacties op “3 Tips om in balans te blijven


Door Desiree Rosier op 18 december 2017

Dank voor de choc van Tony! ik werk met veel plezier voor je naast mijn eigen opdrachten in Leiden regio. heerlijk om te zien en ervaren dat iedereen staat te trappelen voor die short break. En dankbaar met meer ruimte in lijf en hoofd de stoel weer afstapt. Mijn tip: kijk eens naar de SPIRE om je te helpen met directe feedback op jouw ademhaling. Hele mooie tool.


Door Gerard Meijering op 13 december 2017

Elke keer kijk ik weer naar uit naar het relaxmomentje. Kwartiertje totale ontspanning!


Door Anja Baelemans op 12 december 2017

Dit is wel een hele leuke actie! Wat een manier om te ontspannen! Goede ontspannende massage voor de mondspieren en tong eens een keertje!


Door Rachelle de Mooij op 12 december 2017

Het kan soms best even wennen zijn om je dagen anders in te delen en te zorgen voor lege momenten en ontspanning. Maar toch denk ik dat het hard nodig is, en daarbij ook goed voor jezelf zorgen, bijvoorbeeld met een stuk heerlijke Tony Chocolonely


Door Mibetta Roelofs op 12 december 2017

Tip 6- Hardop lachen, minstens 1 maal per dag!
Samen met heerlijke fairtrade chocolade een dubbel geluks-gevoel waar je lichaam mee aan de slag kan!


Door Lieke op 12 december 2017

Nog een tip: installeer een app als Time Out die om de zoveel tijd een pauze voor je inlast en je beeldscherm “blokkeert”. Super handig voor als je je nog wel eens in je werk verliest…


Door Pamela op 12 december 2017

Tip 4 – Neem jezelf niet zo serieus
Tip 5 – Eet chocolade, daar zitten gelukzalige stofjes in 😉


Door Corinne op 11 december 2017

Ik kan maar op 1 manier ontspannen, dat is metCHOCOLAAAAAAA


Door Marjan Zwaan op 10 december 2017

Hoe mooi is het om door middel van stoelmassages bij bedrijven het ziekteverzuim terug te dringen en tegelijkertijd de vitaliteit en de werksfeer van de werknemers te verhogen . Ik zeg win win situatie!!
💕


Door Katinka Kuterman op 10 december 2017

‘Ontspannen is een kunst’ of ‘Ontspannen is DE kunst’

Plaats een reactie


*