Page content

article content

Ken jij het verschil tussen positieve en permanente stress?

Positieve stress

Dat is de spanning die je voelt als je iets spannends of leuks gaat doen. Bijvoorbeeld je eerste date, een examen doen of om loonsverhoging vragen. Hoewel er mensen zijn die hier absoluut geen moeite mee hebben zullen anderen tijdelijk stress ervaren. Je hart klopt sneller, je transpireert, je ademt oppervlakkiger, je spieren spannen zich en je bent super alert. Klaar voor actie! Dat is ook precies de bedoeling. Stel dat je op een moment van een belangrijke gebeurtenis niet oplet of in slaap valt!

Na gedane arbeid kom je tot rust waarbij lichaam en geest weer in balans komen. Stresshormonen worden afgebroken en je kunt weer opladen. Deze afwisseling van spanning en ontspanning is gezond. Het houdt je actief en alert. Blijft de boog echter gespannen zonder voldoende rustmomenten dan kan positieve stress omslaan in permanente stress.

Permanente stress

Langdurige stress van weken, maanden of zelfs jaren is desastreus voor je gezondheid. Het is een sluipend proces. Je hebt het niet altijd in de gaten. Er staat ook geen tijdsduur voor, dat verschilt per persoon. Daarom geeft je lichaam signalen af. Als jij in de drukte niet merkt dat je overbelast raakt helpt je lichaam je daarbij. Denk aan signalen als:

  • concentratiestoornis
  • hoge bloeddruk
  • gespannen spieren
  • hoofdpijn
  • piekeren
  • lusteloosheid
  • snel geïrriteerd raken
  • hartkloppingen
  • lastige kwaaltjes krijgen
  • meer of minder eten en drinken
  • je afsluiten voor je omgeving

Wanneer je enkele signalen herkent kun je 2 dingen doen. Ze negeren of er naar luisteren. Soms gaan klachten vanzelf over maar blijven de signalen terugkomen dan kun je ze beter serieus nemen. Anders liggen overspannenheid of burn-out op de loer. Veel mensen hebben daar echter moeite mee. Gedachten als: “Ik moet niet zo zeuren”. “Het gaat vanzelf wel weer over” of  “Marietje doet het ook en die hoor je toch ook niet klagen?” kunnen hierbij in de weg zitten. Het gaat hier niet om een incident maar om terugkerende klachten.

Massage
Massage vermindert stress en herstelt de balans tussen lichaam en geest. Uit onderzoek blijkt dat wie zich regelmatig laat behandelen een betere weerstand heeft, stresshormonen afvoert en een groter lichaamsbewustzijn opbouwt. Zo herken je signalen eerder en kun je doen of laten wat nodig is.

De masseurs van WorkMassage geven je graag een verkwikkende behandeling. Na afloop krijg je tips en ontspanningsoefeningen mee als je dat wilt. Informeer naar de mogelijkheden.

Comment Section

0 reacties op “Ken jij het verschil tussen positieve en permanente stress?

Plaats een reactie


*