Page content

article content

Stress-detox in 5 stappen.

Na drukte is het tijd voor een stress-detox.  
Ook wij hebben een versnellingsbak, om in metaforen te spreken.

schakelen

1. In de eerste stand zijn we puur ontspannen en tevreden met onszelf. Denk aan het gevoel dat je kunt hebben als je wakker wordt na een heerlijke diepe slaap.
2. Het is inspirerend om dingen te doen waar je helemaal in op gaat en de tijd vergeet. Je bent lekker bezig en hebt plezier in wat je doet. Je lichaam is ontspannen en je regelmatige ademhaling reikt tot onderin je buik. Je lichaam wordt gevoed met zuurstof en je geest met leuke bezigheden.
3. Dit is een ideale stand waarbij je alert bent en relaxt tegelijk. Je hebt overzicht, laat je niet gek maken en stelt prioriteiten. Soms kom je tegemoet aan verplichtingen en verder doe je vooral dingen die jij belangrijk vindt. Je lichaam is kalm en je geest helder.
4. In de 4e versnelling begin je adrenaline aan te maken om een bijzondere prestatie te leveren. Je spieren spannen aan, je hartslag gaat omhoog en je ademt kort en hoog in je borst. Even een sprintje trekken voor die deadline. Wanneer je merkt dat het sprintje een lange afstand-run wordt zet je eventueel nog een tandje bij of begint te delegeren.
5. Hier zit je aan je top. Knallen zonder omkijken. Je bent super gefocust en krijgt veel voor elkaar. Je merkt wel dat dit een prijs heeft: je wordt moe en geïrriteerd. Je bent rusteloos door de ophoping van adrenaline in je lichaam en kunt moeilijk ontspannen. Als er nu nog 1 bordje bij komt dat je in de lucht moet houden ga je gillen. Stress!

Wanneer je te lang in versnelling 4 of 5 zit is dit belastend voor lichaam en geest. Je krijg je te weinig herstel om goed te functioneren op langere termijn. Klachten als hyperventilatie, depressie, spierknopen, ontstekingen, rugklachten, migraine en een slechter humeur liggen op de loer. Of erger.

Tijd voor een stress-detox!

Stap 1: Herken de signalen
Je lichaam geeft altijd signalen af wanneer je overbelast dreigt te raken. Zo zijn we gebouwd. Of je deze signalen (nog) hoort hangt van je luistercapaciteit af nu en in het verleden. Pijntjes, stemmingswisselingen, dwangmatige gedachten, haastig zijn of een hoge ademhaling duiden meestal op stress. Sommige mensen schrijven hun gevoel of ervaringen op, dat kan helpen je er meer bewust van te worden.

Stap 2: Erken de signalen
Sta even stil bij deze ongemakken en begrijp dat ze er zijn om je te beschermen. Je doet er goed aan ze serieus te nemen. Accepteer dat er achterstallig onderhoud is. Ga even rustig zitten, sluit je ogen en voel eens hoe het met je gaat. Waar de pijn of het ongemak zit. Accepteer dit zonder het meteen te willen veranderen. Neem jezelf en je behoeften serieus.

Stap 3: Me-time
Het ligt voor de hand maar echt, tijd nemen voor jezelf is nodig om te kunnen voelen wat je nodig hebt. De ene persoon heeft beter geleerd om voor zichzelf te zorgen dan de ander. Dat heeft ook met je opvoeding, cultuur of normen te maken. Zelf moest ik eerst over verschillende belemmerende overtuigingen heen voordat ik kon geloven dat ik het waard ben om de wereld voor stil te zetten als het nodig is. Dat ik niet altijd aan andermans verwachtingen tegemoet hoef te komen en dat nee ook een antwoord is. Ik ben blij dat ik leef en in goede gezondheid kan ik nog veel meer kan doen dan wanneer ik zou opbranden. Het is niet egoïstisch om geregeld voor jezelf te kiezen. Of geld voor jezelf uit te geven aan een sauna of heerlijke massage bijvoorbeeld:-).

Stap 4: Doen wat je energie geeft
Bedenk wat je fijn vind om te doen of met wie je het liefst tijd spendeert. Wat vond je als kind al leuk? Waar kon je eindeloos mee spelen? Ook als volwassene zorgt je speelkwaliteit voor een ultieme stress-detox. Je kunt ook om inspiratie vragen in je omgeving als je nieuwe ideeën wilt op doen. Ik heb dat een keer via mijn Facebookpagina gedaan en er kwamen veel leuke reacties die me nog steeds inspireren. Spelen

Stap 5: Schuldgevoel wordt dankbaarheid
Nu je doet wat je leuk vind word je blijer en krijg je meer energie. Je gaat dat merken en je omgeving ook. Hoe fijn je ook leeft soms kun je gewoon last hebben van een stom schuldgevoel. Dat stemmetje dat zegt dat jij hier zomaar zit te genieten of het niets kost. Wat denk je wel niet! Anderen moeten hard werken en jij zit hier een beetje te doen wat je leuk vind. Het leven is geen lolletje! Misschien heb jij andere “corrigerende” teksten. Deze pretbederver is een stemmetje uit een ver verleden dat zomaar opduikt. Aai hem over de bol en ga lekker verder waar je mee bezig bent. Als jouw licht schijnt is dat het beste wat je te geven hebt. Indien je omgeving dit niet kan waarderen zijn ze waarschijnlijk gewoon een beetje jaloers:-).

Wil jij gezonde medewerkers in je team die beter in balans blijven? Boek dan onze incompany workshop Stresshantering. Dit kan als onderdeel van een Vitaliteitsdag of als geheel dagprogramma. Informeer naar de mogelijkheden.

stress-detox Wie zit er aan de knop? Doe regelmatig een stress-detox:-).

Comment Section

0 reacties op “Stress-detox in 5 stappen.

Plaats een reactie


*