Koekje erbij

Page content

article content

9 Tips tegen een winterdip

Een winterdip is geen officiële aandoening en toch lijden er jaarlijks duizenden mensen aan.

Na de feestdagen en de vakanties begint het echte leven in januari weer. Heb je net Blue Monday overleeft, blijft het nog maanden donker en grauw.
We vroegen enkele van onze klanten naar hun beste tip tegen een winterdip. Samen komen we tot 9 inzichten.

Heb jij een 10e tip? Laat het ons weten. Deel je tip onder dit bericht en maak kans op een Massagebon!

Met stip op 1
Ga naar buiten! De meeste klanten kwamen direct met deze tip: Van binnen zitten bij de verwarming word je suf en kak je in. Je gemoed wordt er niet beter op. Ookal heb je misschien geen zin om naar buiten te gaan, trek een dikke jas aan en ga een rondje lopen. Dit activeert je hersnenen en daardoor voel je je een stuk beter. Buitenlucht zal je goed doen en beweging genereert direct meer energie.

Tip 2
Check je vitamine D waardes. Veel mensen hebben in de winter een vitamine D tekort en voelen zich daardoor futloos. Bovendien stimuleert vitamine D de opname van calcium, wat weer bevorderlijk is voor sterke botten. Je kunt dit eenvoudig laten meten bij de huisarts via een bloedtest. Zelf bijsturen met supplementen kan maar dan weet je niet of je teveel of te weinig binnen krijgt. Wat kun je zelf veilig doen?
Naast beweging is licht ook belangrijk om vitamine D aan te maken. Overdag een half uurtje buiten lopen is al voldoende. Vitamine D zit ook in voeding als vette vis (zalm, makreel en tonijn), kaas, eigeel en zuivel.  Meer voedingtips vind je hier.

Tip 3
Veel klanten kwamen met de tip om af en toe gewoon eens vroeg naar bed te gaan. Als je doodmoe bent geef er een keer aan toe, ook al is het pas 21.30 uur. Het voelt een beetje raar maar de volgende ochtend ben je blij dat je het gedaan hebt:-).

Tip 4
Minderen met alcohol ontlast je lichaam enorm. Het zuiveren kost veel energie en alcohol breekt vitamines en mineralen af.  In de feestmaand december drinken we meestal wat meer. Tijd om terug te schakelen. Geniet bijvoorbeeld door de week van drankjes zonder alcohol die je echt lekker vindt. Bepaalde thee, warme chocomel, een smoothie.

Tip 5
Gezonde voeding zoals verse seizoengroenten zijn energie bommetjes. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Zuurkool, boerenkool, paprika en tomaat (vitamine C voor de afvoer van afvalstoffen)
  • Wortelen (vitamine A voor immuunsysteem huid en tandvlees)
  • Noten, zaden groene bladgroenten en bonen (Magnesium zet voedingsstoffen om in energie)
  • Vlees en vis (vitamine B6 en B12 voor een goede spijsvertering en energie huishouding)
  • Melkproducten en vlees of vegetarische producten met deze toevoeging (B12
  • Knoflook vermindert kans op griep en verlaagt de bloeddruk

Tip 6
Geef een goed gevoel door. Als je iemand een gemeend compliment geeft betekent dat 2 dingen. 1: je bent zelf gericht op iets positiefs waar je energie van krijgt. Als je daarop focust zie je ook meer positieve eigenschappen, kansen of voordelen in je leven. 2. Je trakteert een ander op eenzelfde potje gratis doping. Ons beloningssysteem is gevoelig voor complimentjes en aandacht. Zonder er iets voor terug te verwachten. Leuk toch?

Tip 7
Dankbaarheid is een van de grootste stress-busters. Neem een paar minuten tijd om te denken aan dingen waar je dankbaar voor bent. Als je ze dan ook nog eens opschrijft geeft dat een dubbel effect. Als je dit hadrop uitspreekt voor jezelf of deelt met een ander gaat de energie helemaal door je lichaam stromen.

Tip 8
Wees aardig voor jezelf. Als je in moeilijke dagen even geen lichtpuntje ziet kan het helpen om jezelf een cadeautje te geven. Hoe lief en begripvol we vaak tegen anderen zijn die zich niet zo prettig voelen zo streng kunnen we tegen onszelf zijn soms. Vervang zinnen in je hoofd als :”Stel je toch niet zo aan” in “Waar heb ik behoefte aan”? Is het rust, ruimte, een wandeling, een sauna, een arm om je heen? Kun je iets bedenken wat in je mogelijkheid ligt? Geef jezelf wat je (van anderen) wilt ontvangen:-).

Tip 9
Laat je minstens een keer per maand masseren. Naast ontspanning verhoogt massage je weerstand. Het maakt je hoofd leeg en reduceert stress. Stress is een van de grootste boosdoeners van een lage weerstand. Na een massage voel je je een stuk beter en krijgen griep of somberheid minder kans. Gewoon inplannen dus:-).

 

 Heb jij een goede aanvulling? Laat het ons weten en maak kans op een Massagebon!

 

winterdip-WorkMassage

Comment Section

4 reacties op “9 Tips tegen een winterdip


Door Patricia op 2 maart 2018

Ga dagelijks met een warm kruikje naar bed en geef je huisgenoten (als je die hebt) er ook een. Zo kun je lekker in een frisse slaapkamer slapen maar heb je toch een warm bed.
Een kruikje maken is voor mij tevens het ultieme gebaar van zorg naar mijn geliefden toe…


Door Simone op 28 januari 2018

Lekker lezen! Met een mooi dik boek heerlijk cocoonen op je eigen bank/bed!


Door Floor op 26 januari 2018

Het gebruik van een lichtlamp. Een week lang iedere dag een half uur achter een lamp van 10.000 lux daar knap je van op! Uit onderzoek bij de afdeling lichttherapie bij MCH ziekenhuis blijkt dat dat effectiever is dan een week naar de zon (100.000 lux). Hoe dat kan weten ze niet. Je kunt zelf zo’n lamp aanschaffen maar het kan ook in het ziekenhuis. Zou het aanvankelijk wel eerst op doktersadvies doen.


Door Marijke op 25 januari 2018

Wat mij enorm helpt is te accepteren dat ik me nu eenmaal minder goed voel in de winter, en dat dat helemaal niet erg is, en vanzelf weer overgaat. Sinds ik me daaraan kan overgeven, is het al een stuk draaglijker!

Plaats een reactie


*